Por, przywędrował do Polski  w towarzystwie ziemniaka w XVI wieku. Surowego pora używano w cela leczniczych – pomagał bowiem w gojeniu się ran, przy zatruciach pokarmowych i w chorobach nerek. W kuchni Polskiej, serwowany głównie w formie sałatki, zupy czy zapiekanki. Przepisów na zupę z porów jest chyba tyle, ile książek kucharskich! Jadwiga Kłossowska, w swojej książce „Obiady dla Kowalskich”, proponuje przyrządzenie zupy z 50 dag porów, 1 łyżeczki masła, wywaru z włoszczyzny, 1 łyżki mąki, 1 łyżki masła, 1 szklanki mleka, 2 żółtek i gałki muszkatołowej. Natomiast, w kolejnej książce swojego autorstwa, zatytułowanej o ironio! : „Smacznie i zdrowo od rana do wieczora”, do wykonania zupy porowej jako jeden ze składników, proponuje… margarynę „Palmę” 🙂

My, proponujemy nieco zdrowszą wersję zupy porowej.  Mamy nadzieję, że przypadnie ona Wam do gustu.

Składniki: 

  • 2 pory
  • 4 ziemniaki
  • 2 litry wywaru jarzynowego
  • 1 łyżka oleju kokosowego nierafinowanego
  • 1 jogurt wegański z nerkowców ( polecamy z całego serca planton, ponieważ jest to jogurt, robiony z wielkim serduchem przez naszych przyjaciół 🙂
  • sól
  • pieprz
  • gałka muszkatołowa
  • nać pietruszki

Wykonanie:

  • Na patelni rozgrzej olej kokosowy podsmaż na nim pokrojone w talarki pory.
  • Ziemniaki obierz i pokrój w kostkę. Podsmażone pory przełóż do garnka, dodaj ziemniaki i zalej całość bulionem.
  • Gotuj do momentu aż ziemniaki zmiękną.
  • Przypraw solą, pieprzem i gałką muszkatołową.
  • Podawaj z łyżką jogurtu z nerkowców i pietruszką.

Smacznego 🙂